Intermittent fasting | Alles over het 16 8 vasten & schema’s


intermittent fasting

Voor veel mensen is het een gewoonte geworden. In de ochtend met de ogen nog half dicht een bammetje eten, een bord brinta naar binnen schuiven en jus ‘d’orange drinken. Ontbijt zou namelijk de belangrijkste maaltijd van de dag zijn. Nu is het zeker belangrijk om goed te eten, maar het kan ook anders.

In dit artikel ga ik in op de vraag: “Wat is intermittent fasting?”. We vertellen je precies wat het is, welke voor- en nadelen het heeft en waarom zoveel mensen enthousiast zijn over deze manier van eten. Het is niet voor iedereen weggelegd maar voor mij persoonlijk helpt het enorm om me goed te voelen en stressgevoelens te verhelpen.

Wat is intermittent fasting?

Intermittent fasting is een manier van eten waarin je een groot gedeelte van de dag aan het vasten bent en dus helemaal niets eet. Het heeft in mindere mate te maken met hetgeen dat je eet maar vooral met de periode waarin je eet.

Iedereen heeft in de dag een periode waarin ze niet eten, bijvoorbeeld wanneer je slaapt. Intermittent fasting is in principe enkel het verlengen van deze periode. 

Tegenwoordig is het heel gewoon iedere zoveel tijd even iets te eten. Een koekje bij de koffie, een banaan halverwege de ochtend en borrelplankje bij de tv in de avond. Natuurlijk is hier niets mis mee, maar persoonlijk had ik altijd een vol gevoel en vaak last van een ‘after dinner dip’. 

Door een lange periode te vasten gedurende de dag ben ik nu niet alleen scherper waardoor het werken me beter af gaat maar helpt het me ook om bijvoorbeeld af te vallen.

Tijdens het vasten is het niet de bedoeling dat je eet, helemaal niets. Wel kun je water drinken, maar ook zwarte koffie en thee is prima zolang je er geen suiker of iets dergelijks in doet. 

Wat is het nut van intermittent fasting?

Als je nadenkt over het vasten in het algemeen is het eigenlijk heel logisch dat mensen dit doen als we kijken naar vroeger. Lang geleden waren er nog geen supermarkten en had niemand een koekje bij de koffie. 

We waren jagers en aten wanneer we iets gevangen hadden. Hierdoor waren we vanzelfsprekend regelmatig aan het vasten en ons lichaam is hier daadwerkelijk op gebouwd. 

Met dit in het achterhoofd is het eigenlijk heel vreemd dat we nu zo vaak en zo veel eten. Dit doen we nog maar voor een relatief korte tijd in onze lange geschiedenis. 

Als we kijken naar wat intermittent fasting precies doet blijkt ook wel dat het niet eten voor een langere periode juist heel goed voor onze gezondheid kan zijn. Bepaalde dingen in ons lichaam werken pas als we voor een langere periode niet gegeten hebben.

Groeihormoon

Door te vasten produceert ons lichaam bijvoorbeeld aanzienlijk meer groeihormonen. Dit hebben we niet alleen nodig in onze jongere jaren. Ook in ons latere leven hebben we het groeihormoon nodig om onze stofwisseling te stimuleren. Daarnaast helpt het onze botten en spiermassa te versterken.

Noradrenaline

Het stress hormoon noradrenaline wordt aangemaakt nadat je lichaam ongeveer 24 uur geen eten heeft gehad. Het hormoon werkt vergelijkbaar met de adrenaline die we kennen en houdt ons scherm. Van oudsher kwam dit van pas wanneer we langer geen prooi gevangen hadden en er toch op uit moesten om weer te jagen. 

Glucose

Door te doen aan intermittent fasting beschikt je lichaam niet iedere zoveel uur over nieuwe koolhydraten om te gebruiken als brandstof. Je verhoogt door het vasten je insulinegevoeligheid waardoor glucose sneller wordt opgenomen door je lichaam. Hierdoor komt je lichaam eindelijk toe aan het verbranden van je vet in plaats van leven op de koolhydraten. Het afvallen gaat hierdoor een stuk makkelijker. 

Dit gebeurt alleen nadat je ten minste een uurtje of 8 niet gegeten hebt, bijvoorbeeld na een nacht slapen. Echter zie je vaak dat mensen dan direct weer wat eten zodat de koolhydraten weer aangevuld worden en je lichaam weer niet toekomt aan het verbranden van je vet.

Gezondheidseffecten van intermittent fasting

Intermittent fasting heeft veel (mogelijke) gezondheidseffecten. Ten eerste en wellicht voor de meeste mensen het belangrijk, het helpt je met afvallen. Zoals zojuist beschreven komt je lichaam na een bepaalde periode van niet eten pas toe aan het verbranden van je vet. Eet je de hele dag door? Dan zal je lichaam ook de hele dag zijn energie moeten gebruiken om dit eten te verteren.

Ook komt je lichaam door dit constante eten niet toe aan andere belangrijke zaken, zoals bijvoorbeeld het herstellen van je spieren of andere lichaamscellen. Door een langere periode niet te eten kan je lichaam zich ook met deze taken bezig gaan houden.

Er zijn nog tal van andere lichamelijke voordelen van intermittent fasting op te noemen. Echter is dit artikel geschreven met het oog op onze eigen ervaringen. De belangrijkste reden, ten minste voor mij, om te doen aan intermittent fasting is de scherpte die je erdoor krijgt.

Ik ben niet constant meer vol en dit voel je gelijk. In het begin kan het lastig zijn maar je lichaam gaat snel wennen aan je nieuwe eetschema. Je komt er dan ook snel achter dat op de momenten waarop je normaal eet je eigenlijk geen honger hebt. Het is een gewoonte die je van jongs af aan geleerd hebt. 

Persoonlijk voel ik me er een stuk beter door, ik voel me gezonder en kan me beter concentreren. Ook heb ik geen stressgevoelens meer aangezien mijn productiviteit omhoog gegaan is. 

Intermittent fasting schema’s

Er zijn verschillende schema’s die je kunt gebruiken bij het vasten. Let er bij het uitkiezen goed op hoe je je voelt want de ene is extremer dan de andere. Je hebt bijvoorbeeld het ‘eat-stop-eat’ schema. Hierbij eet je een of twee keer per week 24 uur helemaal niets. Ook kun je twee dagen per week maximaal 500 calorieën eten.

Verder is het hierbij belangrijk dat je gezond eet zoals je eigenlijk hoort te doen. Een keer een pizza of wat dan ook is niet erg maar zodra je constant veel suiker eet bijvoorbeeld zal het weinig effect hebben.

Wellicht het bekendste intermittent fasting schema is de 16/8 methode. Hierbij eet je ten minste 16 uur per dag niets. In de overige 8 uur kun je gewoon normaal eten en hoef je verder geen speciaal dieet te volgen. 

Het is afhankelijk van je eigen ritme hoe je dit schema wilt inplannen. Ik houdt het niet heel precies bij maar in principe eet ik niet voor een uurtje of 12 en is het na het avondeten rond 6 uur weer afgelopen. Mijn schema zou dus eerder 18 / 6 zijn maar het principe is wel duidelijk. 

Ik zorg ervoor dat ik sport op het laatste moment van mijn vasten, dus rond een uurtje of 11. Hiermee zit ik in de laatste periode van mijn vasten waardoor ik zeker weet dat ik niet meer ‘draai’ op koolhydraten maar dat er vet verbrand zal worden. 

Zoals gezegd is dit niet voor iedereen weggelegd en er wordt nog steeds onderzoek gedaan naar de precieze gevolgen van bijvoorbeeld het trainen tijdens intermittent fasting maar uiteindelijk gaat het erop hoe goed je je erdoor voelt. 

Al met al is intermittent fasting een goede manier om af te vallen en bovendien bespaar je ook nog eens een hoop geld op al die tussendoortjes. Heb je twijfels over je gezondheid? Dan is het verstandig om eerst een huisarts te raadplegen voordat je langere periode gaat vasten. Heb je hulp nodig om af te vallen? Dan kun je ook eens kijken naar deze cursus die je hierbij helpt!

Recent Content