Wat is vermoeidheid: Alles over altijd moe zijn en extreme vermoeidheid


Vermoeidheid

Vermoeidheid: misschien ken je het wel? Je hebt de hele nacht geslapen maar toch ben je overdag altijd moe. Met alle gevolgen van dien. Je hebt weinig energie, je bent snel geprikkeld of geïrriteerd en je kan je moeilijk focussen op je taken. In Nederland zijn er ontzettend veel mensen die deze vermoeidheidsklachten ervaren.

Extreme vermoeidheid kan je leven ontzettend negatief beïnvloeden. Het levert extra stress op tijdens werk, je hebt niet de energie om dingen te doen die je leuk vindt en je relaties kunnen er enorm onder lijden. In dit artikel lees je over de belangrijkste oorzaken van je vermoeidheid en wat je er aan kan doen om weer met energie in het leven te staan. Oververmoeidheid kan er ook voor zorgen dat je sneller in een burn-out belandt.

altijd moe

Vermoeidheidsklachten

Vermoeidheid kent vele klachten, naast mentale klachten zijn er ook vaak fysieke klachten. Dit zijn de meest voorkomende:

  • Futloos en lamlendig gevoel
  • Moeite hebben met concentreren
  • Vermoeide ogen
  • Snel geïrriteerd raken
  • Geheugen problemen
  • Hoofdpijn
  • (onverklaarbare) Spierpijn
  • Stijve nek, rug en/of schouders

Medische oorzaken

Vermoeidheid heeft vaak een medische oorzaak. Zo zijn er verschillende aandoeningen waarvan bekend is dat ze vermoeidheid veroorzaken. Als je denkt dat jouw vermoeidheid een medische oorzaak heeft, ga dan altijd naar je huisarts.

Slaapapneu

Een slaapapneu is een medische aandoening waarbij je adem tijdens de slaap af en toe stokt. Hierdoor ontwaak je even uit je slaap zonder dat je het doorhebt, waardoor je uiteindelijk het gevoel hebt dat je wel lang slaapt maar je eigenlijk niet in een diepe slaap komt.

Bloedarmoede

Bloedarmoede is een aandoening waarbij je lichaam te weinig rode bloedcellen bevat. Rode bloedcellen zijn belangrijk voor het vervoeren van zuurstof door het lichaam. Als er te weinig zuurstof door je lichaam wordt vervoerd kan je je slap, duizelig en vermoeid voelen. De belangrijkste oorzaak van bloedarmoede is een tekort aan ijzer. Herken je deze klachten? Zorg er dan voor dat je meer ijzer rijk voedsel aan je dieet toevoegt.

Gluten allergie

Veel mensen lopen rond met een gluten allergie zonder dat ze dat doorhebben. Veelvoorkomende klachten van een gluten allergie zijn, buikpijn, diarree of constipatie, verminderde eetlust, hoofdpijn en vlekjes op de tanden. En dus ook vermoeidheid! Een gluten allergie kan eenvoudig worden vastgesteld door middel van een bloedtest, ga naar de huisarts als je vermoedt dat je een gluten allergie hebt

Trage schildklier

Je schildklier is verantwoordelijk voor je stofwisseling. Als deze niet goed werkt dan kan je je snel moe voelen. Ook heb je het sneller koud. Ook een trage schildklier is eenvoudig aan te tonen met een bloedonderzoek.

Diabetes

Als je diabetes hebt dan zet je lichaam de suikers in je bloed niet om naar energie. Je krijgt dus genoeg energie binnen maar kan dit niet gebruiken. Als je diabetes hebt is het belangrijk om genoeg te bewegen en gezond te eten. Als je diabetes type-1 hebt is het noodzakelijk om insuline te gebruiken.

Hartproblemen

Hartproblemen kunnen zowel oorzaak als gevolg zijn van vermoeidheid. Om hartproblemen te voorkomen is het belangrijk om gebalanceerd te leven, genoeg te bewegen en gezond te eten. Ook kunnen er andere hartproblemen zijn die ervoor zorgen dat je vermoeid bent.

Chronisch vermoeidheid syndroom

Dit komt met name veel voor bij vrouwen van rond de 30. Maar het kan ook bij mannen voorkomen. Één van de belangrijkste oorzaken van dit syndroom is stress. Langdurige stress zorgt ervoor dat er extreme vermoeidheid ontstaat. Het is daarom belangrijk om stress op tijd te herkennen en maatregelen te nemen om stress in je leven te verminderen. Op deze site lees je over verschillende manieren om de hoeveelheid stress in je level te verminderen.

Te weinig (diepe) slaap

Om maar meteen met de deur in huis te vallen. Te weinig slaap is één van de voornaamste oorzaken van vermoeidheid. Maar misschien is het probleem niet zozeer dat je te weinig slaapt maar dat je niet diep genoeg slaapt. Tijdens je slaap maak je verschillende slaapfases mee. Tijdens een slaapcyclus wissel je meerdere keren van slaapfase. Elke cyclus duurt ongeveer 90 minuten.

Fase 1:
De eerste fase van je slaap is een soort overgangsfase tussen wakker zijn en slapen. In deze fase begint je lichaam te ontspannen, je hartslag daalt en je bent nog lichtelijk bewust. Je brengt gemiddeld ongeveer 5 minuten door in deze fase.

Fase 2:
In de tweede slaapfase val je al wat dieper in slaap, je bent nog niet in een diepe slaap maar je wordt ook niet meer van alles wakker. De hersengolven worden langzamer en dieper. Mensen die te weinig echt diepe slaap hebben blijven vaak in deze fase hangen. Hierdoor zijn ze overdag vaak vermoeid ondanks dat ze lang hebben geslapen.

Fase 3 en 4:
Dit is de fase waar het lichaam zich optimaal uitrust. In deze fase wordt je niet zo snel wakker. Je hartslag en bloeddruk dalen naar het laagste punt en je bloedvaten worden wijder waardoor er meer bloed naar je spieren loopt.

REM slaap:

Dit is de belangrijkste fase van je slaap. REM staat voor Rapid Eye Movement, dit houdt in dat je ogen snelle bewegingen maken terwijl je lichaam volledig verlamd is. Dit is ook de fase waarin we dromen. Deze fase heeft invloed op verschillende dingen en het is vooral belangrijk voor het mentale herstel. Tijdens deze fase zijn je hersenen net zo actief als wanneer je volledig wakker bent.

Hoe zorg je voor een goede diepe slaap

Goed eten en genoeg bewegen is het bekende advies voor de meeste lichamelijke en mentale klachten en zo ook voor slapen. Zorg dus dat je voldoende beweegt en goed eet voordat je allerlei supplementen gaat gebruiken. Daarnaast is het ook belangrijk om op te passen met alcohol en marihuana. Van alcohol en wiet is misschien bekend dat je er sneller van in slaap valt, maar de kwaliteit van je slaap is vaak significant minder. Zo zorgt alcohol er bijvoorbeeld voor dat je niet meer in je REM slaap komt en daardoor minder goed uitrust.

Andere dingen die kunnen helpen voor een goede nachtrust zijn:

    • Meditatie. Meditatie kan zeker helpen om in slaap te vallen, maar ook om langer en dieper te slapen. 10 tot 20 minuutjes mediteren voor het slapen kan al wonderen verrichten
    • Stoppen met roken. Dat roken slecht voor je is, is natuurlijk niets nieuws. Maar dat het er voor zorgt dat je een slechtere nachtrust hebt weten veel mensen niet
    • Het gebruik van supplementen. Bepaalde supplementen kunnen zeker helpen voor een goede nachtrust. Bijvoorbeeld, melatonine, 5-HTP, magnesium , CBD olie of kruiden thee
    • Donkere en koele slaapkamer
    • Vast slaap ritme. Zorg ervoor dat je altijd op dezelfde tijd naar ben gaat en op dezelfde tijd opstaat
    • Drink genoeg water. Te veel water zorgt ervoor dat je s ’avonds naar het toilet moet. Maar te weinig drinken kan je nachtrust verstoren
    • Let op je voeding! Met name te veel koolhydraten kunnen ervoor zorgen dat je een slechte nachtrust hebt.
    • Cafeïne. Te veel cafeïne zorgt er natuurlijk voor dat je minder snel in slaap valt. Maar het kan er ook voor zorgen dat je minder diep slaapt.

Sleep cycle

Slechte voeding en te weinig beweging

Genoeg bewegen en gezond eten. Misschien wel het meest bekende advies voor veel lichamelijke en geestelijke klachten. En niet zonder reden! Een gezond voedingspatroon kan voor veel vermoeidheidsklachten zorgen.

Te weinig beweging

Sporten is gezond, dat weet iedereen. Door te sporten went je lichaam aan inspanning en train je je spieren. Doordat je lichaam gewend is aan (zware) inspanning, kost de dagelijkse (lichte)inspanning minder moeite. Sporten helpt ook met het verminderen van stress, lees hier meer over de effecten van sporten op stress.

Verkeerde voeding

Je lichaam heeft voeding nodig om energie te krijgen om te functioneren. Echter, het eten van de verkeerde dingen kan ervoor zorgen dat je snel oververmoeid raakt. Met name het consumeren van te veel suikers en koolhydraten kan ervoor zorgen dat je erg snel moe bent.

Het eten van simpele koolhydraten en het drinken van suikerhoudende dranken zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel erg schommelt, waardoor je moe en lusteloos voelt, met als gevolg dat je lichaam weer opnieuw naar suiker verlangt. Hierdoor raak je in een vicieuze cirkel van slecht eten en drinken waardoor je uiteindelijk alleen maar moe blijft.

Zorg ervoor dat je daarom suikerhoudende (fris)drank uit je eetpatroon schrapt en als je moe bent probeer dat dan niet op te lossen met het eten of drinken van suiker.

Overgewicht

Te weinig bewegen en slecht eten hebben vaak overgewicht tot gevolg. Overgewicht is één van de belangrijkste oorzaken van vermoeidheid voor veel mensen, simpelweg omdat ze dagelijks vele onnodige kilo’s met zich meeslepen.

Ben jij vermoeid en heb je ook overgewicht, zorg dan dat je dit eerst aanpakt, de kans is groot dat je vermoeidheidsproblemen hiermee ook verdwijnen. Overgewicht is ook één van de voornaamste oorzaken van slaap problemen.

Te weinig voeding en tekort aan vitamines

Voor de meeste mensen is het eten van te veel en te ongezond voedsel de oorzaak van moeheid. Het kan echter ook zo zijn dat je te weinig eet. Je lichaam heeft voedsel nodig om te kunnen functioneren, met name koolhydraten geven je energie en hoewel te veel koolhydraten ervoor zorgen dat je snel moe raakt zorgt een tekort aan koolhydraten ook voor vermoeidheid.

Een andere oorzaak van vermoeidheid kan liggen in een tekort aan de juiste vitamines en voedingsstoffen. Met name vitamine D wordt in verband gebracht met een moe en lusteloos gevoel. Ook een tekort aan magnesium en vitamine B12 kan veel vermoeidheidsklachten veroorzaken.

Om te voorkomen dat je constant moe bent kun je de volgende dingen doen:

      • Zorg voor een goed gebalanceerd dieet. Eet met name voldoende groenten en fruit.
      • Gebruik van vitamine supplementen. In de winter krijg je minder vitamine D binnen dus dan kan het goed zijn om deze bij te nemen. Andere multivitamines of vitamine B12 kunnen bijdragen aan meer energie.
      • Magnesium en omega 3 zijn ook belangrijke stoffen om moeheid te voorkomen

Tips om vermoeidheid te voorkomen

      • Zorg voor een gezonde levensstijl. De meeste klachten, psychologisch en lichamelijk, kunnen worden voorkomen door het aanhouden van een gezonde levensstijl. Dit betekend, voldoende bewegen en gezond eten.
      • Zoek advies bij je huisarts. Er zijn vele medische oorzaken van vermoeidheid, je huisarts kan helpen de oorzaak te vinden. Bijvoorbeeld door het doen van een bloedtest.
      • Gebruik supplementen. Er zijn vele supplementen verkrijgbaar die de nachtrust kunnen bevorderen en die je overdag meer energie geven. CBD olie, 5 HTP, magnesium en vitamine tabletten zijn goede supplementen om te proberen.

Recent Content