Chronische hyperventilatie door stress


hyperventilatie door stress

Als je hyperventileert dan haal je heel snel adem. Zo snel dat het niet in verhouding is met de inspanning die je levert. Als je gaat sporten is het bijvoorbeeld heel normaal dat je sneller gaat ademen en als je zit dan is je ademhaling een stuk rustiger dan wanneer je loopt. Hyperventilatie is een snelle ademhaling zonder dat je heel actief bezig bent. Dit kan komen door zowel lichamelijke als psychische klachten. Bij acute hyperventilatie heb je last van zeer intense aanvallen, maar het is ook mogelijk om chronische hyperventilatie te krijgen. Dan heb je gedurende een langere tijd een snelle ademhaling. Het is heel vervelend en je wilt er natuurlijk het liefst zo snel mogelijk van af. 

Wat gebeurt er tijdens hyperventilatie?

Je denkt normaal gesproken niet na over je ademhaling, het gebeurt vanzelf. Maar door lichamelijke of fysieke klachten kan je ademhaling ontregeld worden, waardoor je ademhaling versnelt. Bij stress maakt je lichaam stresshormonen adrenaline en cortisol aan en het lichaam maakt zich klaar voor inspanning. Dat zorgt ervoor dat je hartslag en je ademhaling verhogen. Daarnaast heb je tijdens de hyperventilatie een te hoog zuurstofgehalte en een te laag koolzuurgehalte. Vaak ligt de oorzaak van hyperventilatie bij stressklachten. 

Ademhalingspatroon testen

Mensen met een gezond ademhalingspatroon halen ongeveer acht keer per minuut adem. Als je vaker ademhaalt dan kan er sprake zijn van een chronische hyperventilatie. Het is goed om voor jezelf te tellen hoe vaak je ademhaalt per minuut. Een in- en uitademing telt in dit geval voor 1 keer. Doe dit als je stilzit en niet als je iets actiefs aan het doen bent. Als je meer dan vijftien keer ademhaalt per minuut dan is de kans zeer groot dat je last hebt van een chronische hyperventilatie. Het is dan goed om de oorzaak ervan te achterhalen en dit probleem aan te pakken. 

Symptomen chronische hyperventilatie

Om te weten of je last hebt van chronische hyperventilatie is het goed om te kijken of je last hebt van de symptomen hiervoor. Hoewel de symptomen ernstig lijken, zijn ze meestal niet gevaarlijk. Een benauwd gevoel, kortademigheid of duizeligheid kunnen symptomen zijn van een chronische hyperventilatie. Ook hartkloppingen en overmatig transpireren kunnen deze hyperventilatie veroorzaken. Verder kunnen een gevoel van onrust of angst, heesheid en een droge mond ook symptomen zijn. Daarnaast is het ook raadzaam om hulp in te schakelen als je merkt dat je mond of vingers tintelen en als je last hebt van vermoeidheid. Ten slotte ademen mensen die last hebben van chronische hyperventilatie vaak in door hun mond, terwijl mensen normaal gesproken door hun neus inademen. Hierdoor kunnen de keelslijmvliezen uitdrogen, waardoor je last krijgt van keelpijn en moeite hebt met slikken. 

Lichamelijke symptomen chronische hyperventilatie

Hoewel de meeste symptomen van chronische hyperventilatie psychisch zijn, zijn er ook lichamelijke symptomen. Zo kun je te maken krijgen met koude rillingen, een continu verschil in lichaamstemperatuur en een grieperig gevoel. Je kunt zelfs last krijgen van een opgeblazen buik, doordat er lucht in je maag terecht kan komen door een onregelmatige ademhaling. Ook nek of schouderklachten, een pijnlijke rug, een zwak gevoel in benen of armen, duizeligheid en stekende hoofdpijn kunnen te maken hebben met chronische hyperventilatie. Tot slot kunnen zwarte vlekken voor de ogen, verlies van gehoor en vermindering van zicht ook symptomen zijn. 

Chronische hyperventilatie door stress

Chronische hyperventilatie kan heel goed komen door (chronische) stress. Door stress wordt het ademhalingscentrum beïnvloed. Als je constant stress hebt dan heb je continu last van een versnelde ademhaling. Bij de meeste mensen vertraagt de ademhaling wanneer de stressfactoren verdwijnen, maar bij chronische hyperventilatie is dit niet het geval. Het is daarom goed om te kijken naar de psychische klachten om het probleem te verhelpen. Een manier om dit te doen is door samen met een psycholoog te kijken waar de klachten vandaan komen. Door de oorzaak te vinden is het ook mogelijk om een oplossing te vinden voor het probleem. Als de stress verlaagt dan zal ook je ademhaling vertragen. 

Zorg voor een goede ademhaling

Een goede ademhaling is erg belangrijk. Ga daarom rustig zitten en tel hoe vaak je in- en uitademt per minuut. Als blijkt dat je meer dan vijftien keer per minuut in- en uitademt dan is het goed om je ademhalingspatroon aan te passen. Dat doe je door je uitademing te verlengen. Als je de neiging hebt om weer in te gaan ademen dan moet je twee of drie seconden wachten en haal je vervolgens weer adem zoals je normaal gesproken doet. Zorg dat je dit af en toe doet, want de hele dag is natuurlijk niet haalbaar. Uiteindelijk heb je een goede ademhaling als je tussen de 8 en 12 keer per minuut ademhaalt, de ademhaling geen inspanning kost en vloeiend verloopt. 

Een groot gedeelte van je stress kan verholpen worden door lekker in je vel te zitten. Met een cursus mindfulness leer je hier alles over. Je zult beter in je vel zitten, hebt minder last van stress en zit niet meer de hele dag te piekeren. Een goede online cursus mindfulness vind je hier!

Vind de oorzaak en pak deze aan

Uiteindelijk heb je met deze ademhalingsoefening wel controle over je ademhaling, maar het is het belangrijkste dat je op zoek gaat naar de oorzaak van de chronische hyperventilatie. Het is daarom goed om je leefschema onder de loep te nemen. Als je elke dag geen enkele rust pakt dan is de stress uiteindelijk de oorzaak van je ademhalingsproblemen. Het kan erg lastig zijn om dit helemaal zelf aan te pakken, dus doe je er goed aan om hulp in te schakelen. Zo heb je coaches, die zich helemaal richten op ademhaling. Maar ook het inschakelen van een psycholoog kan uiteindelijk veel goeds doen. Ga samen op zoek naar de oorzaak van je chronische hyperventilatie en pak deze aan.

Recent Content