Elke dag sporten | Helpt iedere dag sporten tegen stress?


elke dag sporten

Het is duidelijk dat sporten heel goed voor je is. Niet alleen word je sterker, gezonder en krijg je een betere conditie. Je gaat je ook beter voelen doordat je de handen uit de mouwen hebt gestoken. In dit artikel gaan we in op de vraag wat elke dag sporten met je doen over een periode van een aantal maanden. Helpt iedere dag sporten tegen stress?

Oorzaak van stress

Stress heeft zoals we al vaker aangekaart hebben vele oorzaken. We ondervinden vaak stress wanneer we het even ‘rustig’ hebben. Een goed voorbeeld hiervan was de beginperiode van het Coronavirus.

Het normale ritme werd doorbroken en we zaten ineens allemaal thuis. Hoe vul je nu je dag? Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat dit in het begin lastig was. Overdag werken en in de avond op de bank hangen. Zo zagen de meeste dagen er wel een beetje uit.

Echter merkte ik dat naar verloop van tijd de verveling in begon te slaan en met deze verveling een gevoel van onrust of stress. Het voldane gevoel dat je normaal gesproken na een dag werken hebt was weg en jezelf van de bank naar een bureaustoel verplaatsen helpt in dit geval niet.

Dit gevoel van ‘niets presteren’ werd steeds sterker en daarmee ook de onrust. In zo’n geval heb je twee keuzes. Gewoon blijven doen wat je doet of veranderingen aanbrengen in je leven / ritme. Gelukkig heb ik voor dit laatste gekozen en wel in de vorm van elke dag sporten. 

Elke dag sporten

Elke dag sporten klinkt misschien een beetje overdreven en hiermee bedoel ik natuurlijk ook geen 10 km hardlopen, 500 pull ups en 2 uur op de roeimachine per dag. In feite maakt het niet zoveel uit hoeveel je doet, zolang je het maar doet.

In de eerste week was het vreemd om iedere dag een paar push ups te doen, wat te springen met een springtouw en wat met gewichten te stoeien. Echter merkte ik dat ik naar verloop van tijd steeds meer zin kreeg in de dagelijkse sessie.

Een van de dingen die ik merkte was dat ik bijvoorbeeld een wedstrijd met mezelf ging doen. Na een week van 20 push ups per dag verhogen naar 30 push ups per dag en kijken hoe dat gaat. Het merken van verbetering voelt alleen al heel erg goed, je gaat vooruit!

Maar ongetwijfeld het belangrijkste gevoel dat ik overhield aan iedere dag sporten was het voldane gevoel aan het einde van de dag en na een sessie. Wat er ook gebeurde, die sport sessie had ik in ieder geval gedaan.

Stress komt vaak (in ieder geval bij mij) uit een gevoel van nutteloosheid. Niets bereikt hebben aan het einde van de dag of bezig zijn met iets waar je helemaal geen zin in hebt. Door jezelf een doel te stellen om iedere dag te sporten en dit doel ook te behalen kun je dit gevoel tegen gaan en dit werkt verbazingwekkend goed!

Ik heb geen tijd om iedere dag te sporten

Je hoeft geen uren bezig te zijn iedere dag, maar je hebt vast wel een kwartiertje of half uurtje vrij. Persoonlijk doe ik dit vaak tussen de middag, maar het kan natuurlijk op ieder moment van de dag.

Kies een aantal oefeningen die je wel kunt doen en begin met lage repetities. De oefeningen die ik doe zijn bijvoorbeeld:

  • Push ups
  • Sit ups
  • Armen trainen met halters
  • Planken
  • Touwtje springen

Deze oefeningen doe ik achter elkaar met ongeveer 1 minuut rust tussen de oefeningen. Al deze oefeningen zijn 1 ‘set’ en ik doe in totaal 4 sets per sportsessie. 

Het zijn allemaal oefeningen die je gaandeweg vaker kunt herhalen, je kunt daarom zo zwaar beginnen als je zelf wilt. Begin bijvoorbeeld met 5 push ups, 5 sit ups, 5x je armen trainen met halters, 10 seconden planken en 50 skips met een springtouw. Na een set drink je even wat, wacht je een minuut en begin je opnieuw tot je 4x alles hebt gedaan. Je kunt je startniveau uiteraard zelf bepalen, maar maak het jezelf niet te makkelijk.

Doe je dit een paar dagen / weken en merk je dat het makkelijk gaat? Doe er dan bij alles iets op. Je zult merken dat naarmate je omhoog gaat met de oefeningen je nauwelijks meer tijd kwijt bent maar wel een steeds beter gevoel krijgt en beter in je vel gaat zitten.

Tip: schrijf iedere dag precies op hoeveel oefeningen je gedaan hebt in een duidelijk overzicht (excel bijvoorbeeld?). Zo kun je na een aantal weken de optelsom maken en je zult verstelt staan hoeveel push ups je bijvoorbeeld gedaan hebt in een maand. 

Kun je de volgende trainingssessie al aan? Het is maar 45 minuten..

Welke oefeningen kan ik elke dag doen?

Je kunt als je het mij vraagt elke dag doen wat je wilt. Doe het alleen wel met beleid. Je kunt beter iedere dag een paar push ups doen en dit voor een lange tijd achter elkaar dan op 1 dag enorm veel.

Elke dag hardlopen

Iedere dag hardlopen is een goede manier om aan je cardio te lopen. Het is alleen niet verstandig om iedere dag 10 km te gaan lopen, dit zal je lichaam je niet in dank afnemen. Iedere dag een klein beetje daarentegen kan geen kwaad. Zo zet je je lichaam aan het werk en sta je iets later met een voldaan gevoel onder de douche. Kijk voordat je begint maar eens in de ochtend in een park, je zult zien dat er veel mensen zijn die bijvoorbeeld elke ochtend hardlopen.

Elke dag wandelen

Iedere dag wandelen is een zeer goede oefeningen. Op veel telefoons staat wel een stappenteller. Standaard is deze vaak ingesteld op 10.000 stappen. Probeer dit te halen door in de middag een rondje te lopen of lopend naar de winkel te gaan ipv met de auto.

Elke dag 10 km wandelen is niet nodig, maar probeer in ieder geval je eigen doel te halen hoeveel dat dan ook is. Elke dag een half uur wandelen is bijvoorbeeld heel goed voor je en bovendien lekker met goed weer. Het is niet alleen goed voor je gezondheid, maar geeft je een voldaan gevoel op het moment dat je je huis weer binnenkomt.

Iedere dag Yoga

Elke dag Yoga is voor veel mensen al een vaste aangelegenheid. Bijvoorbeeld voor het slapen gaan of in de ochtend nadat je wakker bent. Yoga is een echte ontspanningsoefening en kan je daarom helpen om tot rust te komen. Dagelijkse pilates oefeningen of de ademhalingsoefeningen van Wim Hof zijn hiervoor ook geschikt.

Elke dag krachttraining

Met krachttraining is het verstandig iets rustiger aan te doen. De oefeningen zoals ik die eerder omschreef kun je gerust iedere dag doen, maar het is wel belangrijk om naar je spieren te luisteren. Iedere dag krachttraining kan namelijk een zware tol zijn voor die spieren, dus af en toe een rustdag is verstandig.

Probeer alleen deze rustdagen van te voren in te plannen. Zo weet je zeker dat je niet toegeeft aan het gevoel van ‘ik kan niet meer’, maar je gewoon houdt aan je eigen planning. 

Elke dag sportschool

Dit verschilt voor iedereen, maar persoonlijk is elke dag naar de sportschool gaan niks voor mij. Ik vind het sporten erg fijn, maar het moet me niet te lang duren. Iedere dag sport ik ongeveer een uur en dit zijn de oefeningen die ik eerder beschreef. Dit kan ik gewoon in mijn woonkamer doen.

Zou ik hiervoor eerst iedere dag naar de sportschool moeten gaan, dan kost dit me aanzienlijk meer tijd. Ook is de drempel een stuk hoger, want je moet ook de deur uit met slecht weer. Nu heb ik geen enkel excuus meer en moet ik gewoon beginnen op het door mij gekozen tijdstip. Spijbelen bij jezelf is een stuk moeilijker dan bij de sportschool.

Belangrijkste bevindingen

Persoonlijk had ik niet verwacht dat ik me van iedere dag sporten zo goed zou voelen, dit heeft me enorm verrast. Af en toe heb je van die dagen dat je helemaal geen zin hebt, maar IEDERE dag na het sporten kreeg ik dat voldane gevoel. De rusteloosheid verdween al snel en mijn conditie en gezondheid werden beter! 

Hou jezelf verantwoordelijk voor het schema dat je opstelt. Zo behaal je iedere dag een overwinning op jezelf. Het gevoel van stress zal misschien niet direct verdwijnen, maar door elke dag sporten voel ik me in ieder geval een stuk beter. 

Het opbouwen van deze habit is een erg waardevolle, zoals je ook kunt lezen in ons artikel over de Power of Habit. Jij bent oefeningen aan het doen terwijl iemand anders op de bank ligt, lekker bezig!

Producten die ik gebruik voor de thuisoefeningen

Recent Content