De voordelen van de Wim Hof methode


Wim Hof methode

Wim Hof, de naam klinkt bij veel mensen bekend in de oren. De laatste tijd is er steeds meer aandacht voor zijn persoon en zijn revolutionaire methode. Veel bekende sporters, wetenschappers en gewone mensen met ernstige aandoeningen zweren dat deze methode hun leven heeft veranderd. In dit artikel lees je alles over de voordelen van de Wim Hof methode.

Wie is Wim Hof?

In de media is er veel aandacht voor Wim Hof en hij gaat dan ook veel talkshows af om uitleg te geven over de voordelen van ijsbaden en ademhalingsoefeningen. Ook internationaal is er veel aandacht voor de methode. Veel wetenschappers staan versteld van zijn vermogen om extreem koude temperaturen te weerstaan.

Door zijn jarenlange training is hij in staat tot extreme prestaties. Zo heeft hij onder andere de Mt. Everest beklommen in enkel een korte broek en op blote voeten, een marathon gerend in de woestijn zonder te drinken en 66 meter onder het ijs gezwommen zonder zuurstof. Hij heeft vele wereldrecords op zijn naam staan en staat daarom ook wel bekend als de ‘Iceman’.

Tegenwoordig probeert Hof de wereld ervan te overtuigen dat zijn methode enorme positieve effecten kan hebben voor mensen met stressgerelateerde klachten, slapeloosheid en auto immuunziekten. Veel mensen zeggen veel baat te hebben bij een dagelijkse toepassing van de deze methode.

Dé receptenbijbel

Afvallen is enorm belangrijk voor je lichaam. Het helpt je tegen stress en zorgt dat je je beter gaat voelen. Met de receptenbijbel heb je alles wat je nodig hebt voor je gezondheid.

Yoga Nidra

Yoga Nidra helpt je met fysieke, mentale en emotionele ontspanning. Het staat voor ‘samenbrengen’ en ‘verbinden’ en helpt je volledig te ontspanning, ook in moeilijke situaties.

Meer zelfvertrouwen

Stress heeft vaak met zelfvertrouwen te maken. Hoe meer zelfvertrouwen je hebt, hoe beter je in je vel zit. ‘Blijvend zelfvertrouwen’ helpt je dit in korte tijd terug te vinden.

Wat is de Wim Hof methode?

De methode bestaat uit drie componenten. 1) Ademhalingsoefeningen 2) Weerstand tegen Kou 3) Toewijding & wilskracht. Om alle voordelen van de Wim Hof methode te krijgen is het belangrijk dat aan al deze onderwerpen aandacht wordt besteed.

Ademhalingsoefeningen

Het reguleren van de adem vormt de basis van de Wim Hof methode. Door het reguleren van de ademhaling ben je in staat om lang je adem in te houden en koude temperaturen te weerstaan. Zuurstof is één van de belangrijkste elementen in het lichaam en onmisbaar voor veel mensen en dieren.

Zuurstof is van grote invloed op veel fysiologische processen in ons lichaam. Door de ademhalingsmethode dagelijks toe te passen kan je de chemische samenstelling in je lichaam beïnvloeden. Hormoonniveaus worden tijdens de ademhalingsoefeningen gereguleerd waardoor je een vermindering van stress ervaart.

De ademhalingsoefeningen gaan als volgt:

1) Je zorgt dat je in een comfortabele positie zit of ligt. 

2) Je haalt 30 keer achter elkaar diep in en rustig uit. 

3) Bij de laatste keer uitademen houdt je de adem in voor zo lang je kan.

4) Als je weer de neiging voelt om te ademen dan haal je één keer diep in en houdt je deze vast voor 15 seconden. Daarna begin je weer opnieuw.

Je adem inhouden klinkt misschien gevaarlijk, maar er is geen reden om je zorgen te maken. Je zult versteld staan hoe lang je je adem kan inhouden met deze methode. Door deze ademhalingsoefeningen elke ochtend te doen zul je zien dat je door de dag heen een stuk meer energie hebt en in de avond beter kan slapen.

En kan zijn dat je tijdens de oefeningen een klein beetje licht in je hoofd voelt en je handen en voeten gaan tintelen, dit is verder niet schadelijke en je hoeft hier niet bang voor te zijn. Het ook is belangrijk om deze oefeningen altijd op een veilige plek te doen zoals op een stoel of in je bed. Doe deze oefeningen niet in een ijsbad!

In de video hieronder wordt uitgelegd hoe je de ademhalingsoefeningen moet doen.

Kou

De tweede pilaar van de Wim Hof methode is het weerstaan van kou. Koude therapie is de laatste jaren steeds populairder geworden. Vele professionele atleten zweren bij de voordelen die het brengt voor hun sportprestaties.

Cryotherapie

Cryotherapie is een vorm koude therapie die ook snel in opkomst is. Bij cryotherapie ga je voor een korte periode in een afgesloten tank met extreem koude temperaturen. Cryotherapie wordt door velen gebruikt ter bevordering van het spierherstel.  Ook in Nederland wordt dit op steeds meer plekken aangeboden.

Koud douchen

Je kan echter zelf gemakkelijk thuis met koude therapie beginnen door je dag te beginnen met een koude douche. Dit zal aan het begin even wennen zijn maar je zult al snel gewend raken aan het koude water. Bovendien zul je merken dat je door de dag heen veel meer energie hebt.

Wetenschappelijke studies hebben aangetoond dat regelmatige blootstelling aan kou kan leiden tot een verbeterd metabolisme. Ook zorgt de kou voor een betere herstelling van de spieren en kan het ontstekingen tegengaan. Daarnaast zorgt de kou voor een betere nachtrust en meer energie.

Het autonome zenuwstelsel

De combinatie van de ademhalingsoefeningen en de koud stelt mensen in staat om de controle te krijgen over hun Orthosympatisch zenuwstelsel. Het Orthosympatisch zenuwstelsel, ook wel sympathische zenuwstelsel genoemd, is het deel van je zenuwstelsel dat je organen van energie voorziet. Zo beïnvloedt het bijvoorbeeld de frequentie van de hartslag.

Het andere deel van je autonome zenuwstelsel bestaat uit het parasympathisch zenuwstelsel. Dit is het deel van je autonome zenuwstelsel dat ervoor zorgt dat je lichaam ontspant. Door de ademhalingsoefeningen en de kou te combineren ben je instaat om je lichaam makkelijker tot rust te brengen.

Wanneer het sympathische zenuwstelsel inactief is, is het lichaam in rust en is de spijvertering geactiveerd. Lang werd door wetenschappers gedacht dat het onmogelijk was om het sympathische zenuwstelsel zelf aan te sturen.

Wetenschappelijk bewijs

De onderzoekers van de Radboud universiteit in Nijmegen waren daarom ook stomverbaasd toen bleek dat proefpersonen in een studie naar de Wim Hof methode in staat waren dit wel te doen.

Het sympathische zenuwstelsel speelt ook een grote rol bij mensen met een auto-immuunziekte. Bij mensen met een auto-immuunziekte, werkt het immuunsysteem niet zoals het hoort.

Er zijn verschillende soorten auto-immuunziektes en voor veel van deze ziektes wordt nu onderzocht of de Wim Hof methode een uitkomst kan bieden.

Op dit moment is er vooral anekdotisch bewijs over de geneeskrachtige werking van deze methode. De meeste wetenschappers kijken dan ook uit naar de resultaten van de klinische onderzoeken naar deze methode.

Toewijding & wilskracht

De laatste pilaar van de Wim Hof methode is “commitment”, oftewel toewijding of willskracht. In deze moderne tijd zijn veel mensen gewend om te leven op een automatische piloot.

De smartphone heeft ons leven ontzettend makkelijk gemaakt. Telefoonnummers onthouden, boeken lezen of route door je stad onthouden, het is allemaal niet meer nodig dankzij moderne technologie.

De moderne mens leeft een gemakkelijk leven en het gevolg hiervan is dat je hersenen lui zijn geworden en snel afgeleid raken. Het gevolg hiervan is dat steeds meer mensen stress ervaren, er zijn ook nog nooit zoveel mensen met een burn-out geweest.

Dit komt doordat er wordt steeds meer van mensen verwacht terwijl het leven steeds minder zekerheid biedt. Veel mensen leggen zichzelf ook erg veel druk op.

Sociale media versterken dit effect, doordat mensen alleen maar de mooie kanten van zichzelf laten zien krijgen andere mensen het idee dat zij ook aan dit ideaalbeeld moeten voldoen.

De Wim Hof methode gebruikt een combinatie van meditatie, mindfulness oefeningen en yoga om wilskracht te ontwikkelen. Wilskracht houdt in dat je het gevoel hebt dat je de controle hebt over je leven.

Zo ben je in staat om lange termijn investeringen te doen in jezelf, zoals gezonder eten en meer bewegen. Mensen met meer wilskracht zijn gelukkiger en gezonder, zijn succesvoller op hun werk, en ervaren minder stress.

Dé receptenbijbel

Afvallen is enorm belangrijk voor je lichaam. Het helpt je tegen stress en zorgt dat je je beter gaat voelen. Met de receptenbijbel heb je alles wat je nodig hebt voor je gezondheid.

Yoga Nidra

Yoga Nidra helpt je met fysieke, mentale en emotionele ontspanning. Het staat voor ‘samenbrengen’ en ‘verbinden’ en helpt je volledig te ontspanning, ook in moeilijke situaties.

Meer zelfvertrouwen

Stress heeft vaak met zelfvertrouwen te maken. Hoe meer zelfvertrouwen je hebt, hoe beter je in je vel zit. ‘Blijvend zelfvertrouwen’ helpt je dit in korte tijd terug te vinden.

De voordelen van de Wim Hof methode

Veel van de voordelen van de Wim Hof methode zijn hierboven al genoemd. De methode wordt door veel mensen gebruikt, om uiteenlopende redenen. Dit zijn de meest genoemde redenen die mensen aangeven:

  • Het verminderen van klachten als gevolg van reuma en artritis
  • Reduceren van stress of depressie klachten
  • Als behandeling van auto immuunziekten
  • Verbeteren van de nachtrust
  • Verhogen van de energie
  • Balans tussen lichaam en geest

De Wim Hof methode dacht mensen uit om hun lichaam en geest te pushen in een veilige omgeving. De methode is ook erg populair bij groepen mensen die normaal niet zo snel de stap zouden zetten naar yoga of mindfulness. Dit komt doordat de wetenschappelijke onderbouwing van de positieve effecten erg sterk is.

De risico’s van de Wim Hof methode

Ondanks alle positieve verhalen is de Wim Hof methode niet zonder kritiek. Wanneer de ademhalingsoefeningen niet op de goede manier worden uitgevoerd kunnen er levensgevaarlijke situaties ontstaan.

Zo overleden er in 2016 drie mensen nadat zij de ademhalingsoefeningen hadden uitgevoerd op een onverantwoorde manier. De personen overleden nadat zij de oefeningen uitvoerde in het water. Tijdens de oefeningen raakte zij buiten bewustzijn en zijn ze verdronken.

Dit wordt ook wel een “shallow water blackout” genoemd. Het is belangrijk dat de ademhalingsoefeningen nooit moeten worden gedaan in of dichtbij het water, tijdens het autorijden of andere gevaarlijke situaties!

Doe de oefeningen altijd op een veilige plek zoals liggend op je bed of yoga mat, of zittend op een stoel. Probeer de ademhalingsoefeningen ook nooit als wedstrijd te zien. Of je de adem nu 1 minuut, 2 minuten of 6 minuten inhoudt maakt niet uit. Het gaat er om dat je focust op de techniek en probeert te ontspannen.

Het allerbelangrijkste is om altijd naar je eigen lichaam te luisteren!

Zelf beginnen met de Wim Hof methode

De officiële website van Wim Hof biedt meerdere cursussen aan die je kunt volgen. Van een gratis introductiecursus tot een expeditie met Wim naar de top van de Kilimanjaro voor 12.500 euro.

De meeste officiële cursussen zijn redelijk prijzig. Als je zelf niet in staat bent om 200 euro voor een beginnerscursus neer te leggen is het ook mogelijk om te beginnen met de gratis video’s die beschikbaar zijn via de site of op Youtube.

Om zelf te beginnen heb je niet heel veel nodig. De ademhalingsoefeningen zijn niet moeilijk om uit te voeren en wanneer je ze elke ochtend in je bed doet zul je zien dat je redelijk snel beter wordt in de uitvoering er van.

Om de maximale voordelen uit de Wim Hof methode te halen is het verstandig om rustig te beginnen en niet gelijk het koude water in te duiken.

Het koude douchen is voor veel mensen iets waar ze het meeste tegenop kijken. Toch is dit juist het onderdeel waar mensen direct de voordelen van zullen merken.

Probeer eerst gewoon warm te douchen en dan geleidelijk de temperatuur te verlagen. Je zult zien dat het daarna ontzettend eenvoudig is en na verloop van tijd merk je het nauwelijks nog hoe zwaar het aan het begin was.

Het is ook een goed idee om de Wim Hof methode te combineren met yoga of mindfulness oefeningen. Op deze manier haal je het maximale uit de methode.

Recent Content