Werk privé balans | Ontsnap aan stress


Balans

Werk is een belangrijk deel van het leven. Of je nu arm of rijk bent, jong of oud, de meeste mensen moeten werken om in hun leven, en dat van dat van hun familie, te kunnen bekostigen. We werken dan ook het grootste gedeelte van ons leven. Een goede balans tussen werk en privé is daarom essentieel voor een gelukkig leven.

In eerste instantie werken we dan ook vooral om geld te verdienen om in ons levensonderhoud te voorzien. Toch is werk voor veel mensen meer dan alleen geld verdienen. Zo is het dagelijks contact met collega’s ook voor ons sociale welzijn belangrijk. Of je nu goed bevriend bent met je collega’s of niet, mensen zijn sociale wezens en we hebben behoefte aan sociale contacten.

Werk kan ook andere functies hebben voor mensen. Wanneer je in de zorg of in het onderwijs werkt, dan doe je dit ook vaak omdat je het belangrijk vind om iets bij te dragen aan de samenleving. Het idee dat je waarde toevoegt aan het leven van anderen is ook een essentieel onderdeel van een gelukkig en gebalanceerd leven.

Maar ook voor mensen die geen publieke functie bekleden voor hun beroep is het werken meer dan alleen het salaris. Zelfs voor mensen die een baan als advocaat of marketing medewerker vervult hun werk een andere functie. Zo speelt werk vaak een belangrijke rol in de identiteit die mensen zichzelf toeschrijven. Goed presteren op werk verhoogd dan ook het gevoel van eigenwaarde voor mensen, en deze rol moet dan ook niet worden onderschat.

Of je nu een drukke baan hebt, of een baan waarbij je veel verantwoordelijkheid hebt voor anderen. Een goede balans tussen werk en privé is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Je ziet het vaak dat werk een dusdanig grote rol overneemt en dat andere aspecten in het leven onvoldoende de ruimte krijgen. Bedenk daarom altijd:

“Werk om te leven, leef niet om te werken”

Werk privé balans tijdens corona

De laatste tijd komt het steeds vaker voor dat mensen moeite hebben om een balans te vinden tussen werk en privé. Door de uitbraak van corona staat de werk prive balans onder druk. 

Thuiswerken heeft twee kanten. Aan de ene kant wordt het als fijn ervaren om in de eigen omgeving te werken. Aan de andere kant brengt het thuiswerken ook problemen met zich mee. Veel mensen ervaren extra stress in tijden van het coronavirus, er wordt al gesproken over zogeheten “Coronastress”. 

Doordat je het werk naar huis brengt, beland het werk automatisch in je privéleven. Juist in deze tijd is het daarom belangrijk om je werk en je privé in balans te houden. De basis van deze balans bevindt zich in twee dimensies: Tijd en Ruimte. Beheers dit goed en je verzekert jezelf van een gezonde balans tussen werk en privé.

Tijd 

Zorg dat je voor jezelf duidelijke tijden afspreekt waarin je werkt en tijden waarin je niet werkt. Wanneer je in een tijdsvak zit waarin je werkt, focus je dan vooral op je werk. Raak niet afgeleid door dingen die niet met je werk te maken hebben zoals huishoudelijke taken als wassen en schoonmaken. Doe deze dingen als je klaar bent met werk, of tijdens je pauze.

Hetzelfde geldt voor je privétijd. Probeer geen mailtjes te typen wanneer je in je privétijd zit, en zet de notificaties op je telefoon die te maken hebben met je werk uit. Als je dit niet doet dan zal je brein (onbewust) zich blijven bezighouden met het werk en kom je niet tot rust.

Ruimte

De tweede dimensie die essentieel is voor het bewaren van een goede balans tussen werk en privé in het corona tijdperk is “ruimte”. Wat hiermee bedoeld wordt is dat je duidelijk onderscheid maakt tussen plekken waar je werkt en plekken waar je leeft. 

Probeer bijvoorbeeld niet in de woon- of slaapkamer te werken. Wanneer je dit doet dan zal je brein altijd deze ruimte associëren met werk en misschien ook stress. Probeer wanneer dat mogelijk is een aparte ruimte in te richten waarin je werkt. 

Voor veel mensen is dit echter lastig, niet iedereen heeft namelijk een studieruimte of kinderkamer die ze kunnen ombouwen tot werkplek. In dit geval is het belangrijk dat je de ruimte waarin je werkt volledig op te ruimen en schoon te maken zodat je deze niet meer kan associëren met je werk. 

Beheers je deze twee elementen goed, dan heb je een goede basis om een gezonde balans tussen werk en privé te garanderen.

Dé receptenbijbel

Afvallen is enorm belangrijk voor je lichaam. Het helpt je tegen stress en zorgt dat je je beter gaat voelen. Met de receptenbijbel heb je alles wat je nodig hebt voor je gezondheid.

Yoga Nidra

Yoga Nidra helpt je met fysieke, mentale en emotionele ontspanning. Het staat voor ‘samenbrengen’ en ‘verbinden’ en helpt je volledig te ontspanning, ook in moeilijke situaties.

Meer zelfvertrouwen

Stress heeft vaak met zelfvertrouwen te maken. Hoe meer zelfvertrouwen je hebt, hoe beter je in je vel zit. ‘Blijvend zelfvertrouwen’ helpt je dit in korte tijd terug te vinden.

Tips om je werk privé balans te verbeteren

Er zijn een aantal praktische dingen die je kunt doen om de werk privé balans te verbeteren. Maar allereerst is het belangrijk om te beseffen dat werk een belangrijk deel is van je leven en dat het niet moet zijn dat werk altijd “slecht” is en privé altijd “goed”. Werk hoort ook een bron van voldoening te zijn, net als je privéleven. Als één van de twee niet de voldoening geeft die het hoort te geven, dan raak je uit balans. 

Zowel werk als privé hebben goede en minder goede momenten. Als werk iets is waar je elke dag tegenop kijkt dan ligt het probleem misschien meer bij het werk dan bij de balans tussen werk en privé.

Als je het gevoel hebt dat je werk prive balans verstoort is dan is het altijd goed om eerst te bedenken of je werk en privé van binnen wel in balans zijn. Zoek de oorzaak van je problemen en pak die aan.

Er zijn ook een aantal dingen die je kunt doen om te voorkomen dat werk je leven overneemt. Met name onder jonge en ambitieuze mensen komt het vaak voor dat werk een te grote rol in het leven inneemt. Millennials ervaren een steeds grotere druk om te presteren. Bovendien vergelijken ze zichzelf constant met anderen via Social media. 

Millennials zijn daarnaast opgegroeid met het idee dat iedereen de top kan bereiken zolang ze maar hard genoeg hun best doen. Onder andere door deze factoren komen burn-outs ook steeds vaker voor onder deze groep.

Tip 1: Werk minder en zeg minder vaak “Ja”

Wanneer je wordt gevraagd om een bepaalde taak op je te nemen, dan is het vaak makkelijk om daarop “Ja” te zeggen. Dit kan omdat je je collega’s niet teleur wilt stellen. Of omdat het je erg interessant lijkt om aan het project te werken. Ook kun je denken dat je meer wordt beloont zodra je meer werk oppakt. Er wordt immers vaak verteld dat initiatief nemen wordt beloont.

Toch kan het lonen om wat minder vaak “Ja” op dingen te zeggen. Je komt namelijk snel in een situatie waarin je bepaalde dingen aan mensen belooft die je moeilijk na kunt komen in je reguliere werktijd. Ook zullen collega’s merken dat je makkelijk taken van ze overneemt en zullen meer collega’s taken op je afschuiven waar je zelf niet verantwoordelijk voor bent.

Een goede regel om te onthouden wanneer je iets van iemand aanneemt is dat ook dat je je bedenkt wat je er zelf aan hebt. Neem bijvoorbeeld alleen werk aan dat bijdraagt aan jouw doelen. Bijvoorbeeld, je leert iets nieuws, of het levert op termijn een hoger salaris op. Ook is het goed om diezelfde collega later te vragen of ze iets van jou willen overnemen.

Tip 2: Probeer minder perfectionistisch te zijn  

Mensen die met een burn-out te maken krijgen hebben vaak 1 ding met elkaar gemeen. Ze zijn vaker dan gemiddeld perfectionistisch. Perfectionistisch zijn heeft veel voordelen, maar het kan er ook toe leiden dat je zeer ongelukkig en gestresst raakt wanneer je niet aan je eigen standaarden kan voldoen. 

Probeer je focus te leggen op de dingen die het meest belangrijk zijn en die binnen jouw directe verantwoordelijkheden liggen. Ook is het verstandig om duidelijke afspraken te maken met je baas over welke dingen jouw verantwoordelijkheid zijn en waar je op beoordeeld wordt. 

Tip 3: Plan je tijd goed in, inclusief pauzes 

Mensen met een kantoorbaan hoor je vaak zeggen dat eigenlijk de meeste meetings die je bijwonen totaal nutteloos zijn. Als dit bij jou ook voorkomt, wees hier dan eerlijk over en sla deze meetings over. Je tijd is kostbaar en als je door de vele meetings niet aan je werk toekomt dan vergroot je de kans dat je na werktijd nog het belangrijke werk moet afmaken. 

Plan je tijd zo in dat je duidelijke blokken hebt waarin je werkt en zorg dat je weet hoeveel werk je af kunt krijgen in die tijd. Dat is de kunst van het plannen. Zorg bovendien voor voldoende pauzes, en plan deze ook op vaste tijden in. Je kan namelijk niet constant productief zijn. Je kunt beter elk uur 45 minuten productief werken en 15 minuten pauze hebben dan 60 minuten half productief werken. Werken aan je productiviteit kan ook de werkstress verlagen.

Tip 4: Maak duidelijke afspraken over wanneer je bereikbaar bent

Om de werk privé balans te behouden is het belangrijk dat je duidelijke afspraken maakt over wanneer je wel en niet bereikbaar bent. Bovendien moet het duidelijk zijn voor welke dingen je wel en niet kan worden opgebeld buiten werktijden. In het weekend zou je alleen voor absolute noodgevallen moeten worden gebeld. 

Uiteindelijk is je privéleven altijd belangrijker dan je werk. Wees ook eerlijk hierover tegen je baas. Daarnaast is het ook belangrijk dat je alle werkgerelateerde notificaties uitzet op je telefoon en dat je je mail niet checkt. En het allerbelangrijkste, reageer niet! Zodra je mailtjes buiten werktijd gaat beantwoorden zal dat uiteindelijk ook van jou verwacht worden. 

Tip 5: Zorg dat je voldoende rust pakt wanneer je niet werkt

Wanneer je niet werkt, zorg dan vooral dat je ook helemaal niet met werk bezig bent. Dit betekend vooral dat je ook niet aan werk denkt. Een goed voorbeeld is wanneer je tv kijkt, zonder dat je daar met je volle aandacht bij bent. Zonder dat je het zelf doorhebt dwalen je gedachten af naar dat ene project op je werk.

Dit zorgt uiteindelijk voor onrust in je hoofd. Je zult dit dan ook merken als je gaat slapen. Je wordt dan wakker en je kan alleen maar aan je werk denken. Eigenlijk is de beste tip dan ook dat wanneer je vrije tijd hebt je die ook echt besteed aan de dingen die je echt leuk vindt. Lees een boek, probeer een nieuwe hobby of ga er eens op uit. Het wordt niet voor niets afleiding genoemd.

Recent Content