8 concentratie tips voor op het werk


Concentratie tips

Voor veel mensen is het een probleem dat zich regelmatig voordoet: concentreren op het werk. Daarom geven we je hier 8 concentratie tips voor op het werk.

Met name bij mensen met een kantoorbaan komen concentratieproblemen veel voor. In onze digitale wereld is het erg gemakkelijk om afgeleid te raken door binnenkomende berichtjes of mailtjes. Je gaat al snel nog eventjes je instagram feed checken, of toch even snel nu.nl kijken voor het laatste nieuws.

De volgende concentratie tips kunnen je helpen om te focussen op je werk:

1) te zorgen voor een optimale werkomgeving 

2) je telefoon te vermijden 

3) meer pauzes te nemen 

4) doelen voor jezelf te stellen 

5) te mediteren

6) de juiste achtergrond muziek te luisteren 

7) een tijdmanagement systeem te hanteren en 

8) een concentratie supplement te nemen

Concentratie tip 1: zorg voor een optimale werkomgeving

De omgeving waarin je werkt is van groot belang voor je concentratievermogen. Onderzoek heeft bewezen dat mensen die in een schone werkomgeving werken productiever zijn dan hun collega’s die in een slordige omgeving werken. Er zijn meerdere tips die je concentratie kunnen verhogen, maar dit is een belangrijke eerste stap

Een optimale werkomgeving heeft een aantal elementen.

Comfort

Allereerst is het belangrijk dat je stoel en bureau comfortabel zijn afgesteld. Een slecht afgestelde stoel is niet alleen slecht voor je rug, maar het zorgt ook voor meer concentratieproblemen tijdens het werken.

Zorg ervoor dat je bureau en bureaustoel zo zijn afgesteld dat de schermen zich op ooghoogte bevinden. Een goede tip is om een voetsteun aan te schaffen. Zo kan je je voeten rusten op de steun terwijl je werkt. Hierdoor neem je automatisch een gezonde werkhouding aan. Dit is een goed voorbeeld van een comfortabele voetensteun.

Opgeruimd bureau

Een schone werkomgeving zorgt voor meer rust in het hoofd. Zorg er daarom ook voor dat je bureau zo schoon mogelijk is. Dus maak je bureau vrij van stapel papier, koffie bekertjes of je lunch. Een onrustig bureau zorgt voor onrust in het hoofd.

Frisse lucht

Iets wat veel mensen vergeten is het verschonen van de lucht op het kantoor. Toch kan dit van grote invloed zijn op je productiviteit. Je hersenen hebben zuurstof nodig om goed na te kunnen denken.

Wanneer je de hele dag binnen zit adem je alleen maar binnenlucht in. Door af en toe het raam te openen of een korte wandeling te maken kan je ervoor zorgen dat je hersenen weer genoeg zuurstof krijgen. Tijdens een korte wandeling neem je ook gelijk een pauze hierdoor zorg je ook voor minder concentratieproblemen.

Stilte

Misschien wel het allerbelangrijkste om geconcentreerd aan het werk te blijven is stilte. We kennen allemaal wel die ene collega die maar door blijft praten, of de manager die constant aan het bellen is. Dit kan voor veel afleiding zorgen waardoor je minder productief bent.

Ook komt het veel voor dat collega’s langslopen met een vraag, of om even een praatje te maken. Hierdoor stop je met de taak waar je mee bezig was en is het daarna niet altijd even makkelijk om verder te gaan waar je gebleven was.

Een goede tip is om af en toe een andere plek uit te kiezen om te werken. Hierdoor zal je minder snel gestoord worden door collega’s en kan je in stilte werken. Een andere optie is om je werktijden iets aan te passen. Als je bijvoorbeeld een uurtje vroeger begint heb je het eerste uur de tijd om in alle rust te werken.

Concentratie tip 2: vermijd afleidingen op je telefoon

De telefoon is natuurlijk de absolute nummer 1 als het op afleiding aankomt. Dagelijks stroomt je telefoon vol met honderden meldingen en berichtjes van allerlei apps. Het checken van je Facebook of Instagram feed lijkt onschuldig, maar het raakt al snel een hardnekkige gewoonte waar je moeilijk vanaf komt. Het wegleggen van je telefoon is misschien wel één van de beste concentratie tips.

Bovendien zijn social media apps zo ontworpen om jouw aandacht zo lang mogelijk vast te houden. De algoritmes van deze apps zijn eigenlijk zo gebouwd om je verslaafd te maken aan de feed. En het is niet alleen afleiding dat problemen veroorzaakt bij social media gebruikers.

Vele onderzoeken hebben aangetoond dat mensen die vaak social media gebruiken ongelukkiger zijn en sneller last hebben van stress. Met name op het werk zorgt de telefoon voor veel concentratieproblemen.

Een goede tip is dan ook om zoveel mogelijk social media apps van je telefoon te verwijderen. En als je echt je instagram wilt checken, dan kan je dat het beste doen in je pauze. Als je aan het werk bent, probeer je telefoon dan uit te zetten en weg te leggen. Hierdoor wordt het onmogelijk om uit gewoonte je telefoon te pakken.

Concentratie tip 3: neem meer pauzes

Veel mensen denken dat als ze langer werken, dat ze dan ook productiever zijn. Het tegendeel is vaak waar. Mensen die altijd aan één stuk doorwerken zijn vaak minder productief. Meer pauzes nemen klinkt misschien contraproductief. Maar het is eigenlijk een van de beste tips om de concentratie te verbeteren.

Op een werkdag krijg je constant prikkels binnen in de vorm van e-mails, klanten of collega’s met vragen. Je hersenen moeten omgaan met al deze prikkels en hierdoor kan je gestrest raken en ontstaan er concentratieproblemen.

Om echt productiever te zijn moet je je hersenen ook wat rust gunnen. Het beste wat je kunt doen is een korte wandeling nemen zonder telefoon. Of even een kopje (kruiden) thee drinken. Meer thee drinken is altijd goed voor de gezondheid en bovendien erg lekker.

Concentratie tip 4: stel doelen voor jezelf

Het stellen van doelen is een essentieel onderdeel van een productieve levensstijl. Veel mensen gaan naar hun werk, en gaan na het openen van hun e mail aan het werk zonder dat ze daar een doel bij hebben.

Door de doelen te stellen maak je concreet wat je wilt bereiken. Wanneer je doelen stelt is het belangrijk om deze te doen via de SMART methode. SMART staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden.

De SMART methode is niet alleen handig voor werkgerelateerde doelen, maar kan je ook helpen je persoonlijke doelen te bereiken.

Specifiek

Eerst is het belangrijk dat je je doel goed hebt gespecificeerd. Dit houdt in dat het duidelijk is wat er er wordt gedaan, wie de eindverantwoordelijke is, wie er nog meer bij betrokken zijn, wanneer het af moet zijn en waarom je dit doel wilt bereiken. 

Door deze elementen duidelijk van te voren te benoemen weet je waar je aan toe bent en schep je duidelijkheid voor je collega’s. Binnen de IT wordt er veel gewerkt met een DOD, oftewel een “Definition Of Done”. Door te definiëren wanneer iets af is creëer je rust en duidelijkheid.

Bijvoorbeeld:

“Ik wil gezonder leven” is geen specifiek doel. Het laat ruimte over om te sjoemelen doordat de definitie van “gezond” niet specifiek genoeg is. 

“Ik wil vijf kilo afvallen in drie maanden, dit ga ik doen door drie keer per week te sporten en geen fastfood meer te eten” is wel specifiek. Hoe specifieker je doel, hoe groter de kans is dat je het doel ook zult bereiken.

Meetbaar

Een meetbaar doel houdt in dat de uitkomsten van je inspanningen kunt valideren met cijfers. Dit is vooral belangrijk voor lange-termijn doelen.

Stel je voor dat je verantwoordelijk bent voor het verkopen van koekjes bij een supermarkt. Je stelt jezelf als doel om aan het einde van het jaar 2% meer koekjes te verkopen dan het jaar daarvoor. Doordat je een meetbaar doel hebt gesteld kun je maandelijks zien of je op  de goede weg bent om je doel te behalen. 

Acceptabel

Een doel moet acceptabel zijn voor zowel jezelf als voor je collega’s en leidinggevenden. Als er geen draagvlak is om een bepaald doel te halen dan is het ook erg waarschijnlijk dat het doel niet gehaald wordt. De beste manier om tot een acceptabel doel te komen is door een gezamenlijke discussie te houden over het doel.

Realistisch

Een doel is realistisch wanneer je zelf het gevoel hebt dat het een grote kans van slagen heeft. Een goed voorbeeld is wanneer mensen willen afvallen. Veel mensen die willen afvallen stellen zich als doel om binnen 2 maanden 10 kilo af te vallen. 

Dit is natuurlijk niet onmogelijk, maar het is ook niet helemaal realistisch. Je kunt je beter als doel stellen om eerst 1 of 2 kilo in die twee maanden af te vallen. In dat geval raak je ook niet gedemotiveerd wanneer je doel niet behaald wordt.

Tijdsgebonden

Een tijdsgebonden doel heeft vaak een deadline. Deadlines kunnen erg stressvol zijn voor sommige mensen, maar ze zorgen uiteindelijk wel voor een verhoogde productiviteit op het werk.

Naast bovengenoemde criteria kan het ook een goed idee zijn om je doelen onder te verdelen in sub-doelen. Hierdoor vergroot je de kans van slagen van je uiteindelijke doel.

101 keto recepten
101 keto recepten

Concentratie tip 5: breng rust in je hoofd door middel van meditatie

Één van de beste en meest gehoorde concentratie tips is meditatie. Meditatie is een absolute aanrader voor personen die snel zijn afgeleid en veel onrust in het hoofd ervaren. Meditatie wordt steeds populairder, en niet zonder reden. Door te mediteren maak je je hoofd leeg van gedachten die je kunnen afleiden.

Als je regelmatig mediteert, train je je brein als het ware om zich eenvoudig los te maken van afleidende gedachten. Het is aan te raden om elke ochtend 10 tot 20 minuten te mediteren. Vervolgens kan het een goed idee zijn om door de dag heen weer kort terug te keren naar de meditatie staat. Dit kun je doen door je focus te leggen op de ademhaling.

Als je werk de mogelijkheid biedt om in een stilteruimte te mediteren dan is het aan te raden om daar gebruik van te maken. Er zijn ook steeds meer bedrijven in Nederland die doen aan office yoga. 

Office yoga is een vorm van yoga die kan worden uitgevoerd terwijl je op een bureaustoel zit. Studies hebben aangetoond dat wanneer werknemers elke ochtend 10 minuten office yoga doen ze productiever en gelukkiger zijn dan hun collega’s die dat niet doen. Ook de Wim Hof methode kan hierbij uitkomst bieden.

Concentratie tip 6: zorg voor extra prikkels door middel van muziek

Een verrassende conclusie uit een Nederlands onderzoek is dat mensen meer geconcentreerd zijn wanneer zij meer prikkels binnen krijgen. Dit klinkt misschien als contraproductief, maar toch werkt het. Dit is één van de concentratie tips die gemakkelijk is toe te passen tijdens het werk.

Het brein heeft constant behoefte aan prikkels. Deze prikkels zijn eenvoudig te vinden op je telefoon. Door even snel naar je social media of te kijken, of door kort het nieuws te checken voedt je die behoefte aan prikkels. Wat er echter gebeurt is dat je hersenen meer informatie moeten opnemen waardoor je de informatie van je werk moeilijker kan verwerken.

Een goede tip kan zijn om wat muziek aan te zetten op de achtergrond. Het is dan wel belangrijk om te kiezen voor muziek die je al kent. Wanneer je gaat luisteren naar muziek die je nog niet kent, dan zul je beter opletten op de muziek waardoor je dus meer afgeleid raakt. Door naar muziek te luisteren zul je ook minder gestoord worden door de gesprekken van collega’s.

Een andere goede tip is om zogenaamde lo-fi achtergrond muziek aan te zetten. Deze soort muziek is er voor gemaakt om zo min mogelijk afleiding te veroorzaken. Het is erg rustgevende muziek en het voedt de behoefte van het brein aan prikkels.

Een goed voorbeeld van geschikte achtergrondmuziek

Concentratie tip 7: houd vast aan een tijdmanagementsysteem

Een tijdmanagementsysteem is een manier om je tijd effectief te gebruiken. De meeste systemen zijn gebaseerd op het idee dat als je een tijdslimiet voor jezelf stelt je sneller je doelen behaald. Eigenlijk geef je jezelf kleine mini deadlines. Hierdoor worden je taken overzichtelijker en gemakkelijker uit te voeren.

Er zijn meerdere systemen die je kunt gebruiken om je tijd effectief te managen. Twee methodes die nu populair zijn, zijn de pomodoro methode en de “getting things done” methode. 

Pomodoro methode

De pomodoro methode is een tijdmanagementsysteem bedacht in de jaren 80 door Francesco Cirillo. De methode zelf heeft niets met pomodori tomaten te maken. Francesco was aan het werken maar kon zich niet concentreren doordat hij constant was afgeleid.

Hij besloot om een kookwekker erbij te pakken en zich 25 minuten lang te concentreren op zijn taak zonder daarbij te focussen op andere dingen. De kookwekker (toevallig in de vorm van een tomaat) bleek een fantastisch idee en hij besloot deze methode de pomodoro methode te noemen.

De pomodoro methode werkt als volgt: 

1) Je schrijft alle activiteiten op die je nog moet doen. 

2) Op een tweede vel papier schrijft je alle taken die moeten worden gedaan om de activiteiten te voltooien. Let op! Deze taken mogen niet langer duren dan 25 minuten (één pomodoro).

3) Je begint met werken aan de meest urgente pomodoro en je bent 25 minuten lang gefocust op je taak.

4) Nadat je 25 minuten hebt gewerkt neem je 5 minuten pauze. Deze korte pauze geeft je brein de tijd om even tot rust te komen. 

5) Als je vier pomodoro’s hebt afgewerkt is het tijd voor een lange pauze van 20 tot 30 minuten. Hierna begin je weer opnieuw.

Het idee achter de pomodoro methode is dat werken makkelijker wordt wanneer je activiteiten verdeeld in kleinere taken en vervolgens aan één taak tegelijk werkt.

De pomodoro methode is gemakkelijk zelf uit te proberen. Zet een timer op je telefoon en ga aan de slag. Als je net begint met de methode is het een goed idee om een velletje papier bij je te houden. Wanneer je raakt afgeleid van je taak turf je één keer op het papier. 

Je zult zien dat je aan het begin heel veel streepjes zet. Het idee achter het turven van afleidingen is dat je er meer bewust van wordt. Doordat je bewust wordt van afleidingen zul je op een gegeven moment doorhebben wanneer je afgeleid raakt. Hierdoor is het in de toekomst makkelijker te voorkomen.

Het is ook een goed idee om ervoor te zorgen dat je collega’s op de hoogte zijn van jouw pomodoro tijd. Zo voorkom je dat collega’s je ongevraagd storen terwijl je aan het werk bent. 

Een andere goede tip is om de 25 minuten per pomodoro strak aan te houden. Hierdoor maak je een gewoonte van deze manier van werken. Na verloop van tijd zul je beter worden in het plannen van je pomodoro’s. 

Getting things done

Een andere methode die veel wordt geprezen is de “Getting Things Done” methode (GTD). Deze methode is ontwikkeld door David Allen. Hij schreef in 2001 een boek over hoe je productiever kan zijn en minder snel afgeleid bent. De GTD methode is gebaseerd op het idee dat je de taken die je moet doen opschrijft in plaats van dat je ze probeert te onthouden.

Het boek is een aanrader om te lezen. Het bevat naast een duidelijk tijdmanagementsysteem ook andere goede concentratie tips.

De GTD methode heeft vier basisprincipes.

  1. Verzamel: in plaats van taken proberen te onthouden schrijf je ze op hierdoor haal je ze uit je hoofd en hoef je er niet meer aan te denken.
  2. Verwerk: 
    1. Je gaat de lijst af en je bepaald voor elk item of er een actie moet worden ondernomen:
      1. Is dit het geval? bepaal dan of de actie minder dan 2 minuten kost om het te doen.
      2. Duurt het minder dan 2 minuten? Voer de actie dan gelijk uit.
      3. Duurt het langer? Zet de actie dan op de actielijst of delegeer de taak.
    1. Als er geen actie ondernomen hoeft te worden kan je twee dingen doen: Of je bewaard het item voor latere referentie, of je gooit het item weg. 
  3. Organiseer: organiseer de items op de volgende manier
    1. Vervolgacties die moeten worden ondernomen
    2. Projecten waar meerdere acties voor nodig zijn
    3. Acties die in de wacht staan
    4. Ooit/misschien acties. Acties waarvan je nog niet zeker weet of je ze gaat doen.
  4. Review: zorg ervoor dat je dagelijks je lijst bijhoudt en aanvult met nieuwe taken. Zo blijf je georganiseerd.

Beide methodes kunnen handig zijn en ze zijn ook goed samen te combineren. Het beste is om het zelf uit te proberen en te kijken wat het beste voor jou werkt.

Concentratie tip 8: gebruik een concentratie supplement

Er zijn meerdere supplementen op de markt die kunnen helpen met het verbeteren van de concentratie. Geen van deze supplementen zal direct ervoor zorgen dat je 100% gefocust bent, maar ze kunnen een goede toevoeging zijn op de andere tips die we hebben genoemd om je concentratie te verhogen op het werk.

Cafeïne

Cafeïne is natuurlijk het meest gebruikte supplement ter wereld. Op elk kantoor, waar ook ter wereld, is wel een koffieautomaat te vinden. Er zijn veel effecten van cafeïne, maar de meeste mensen gebruiken het vanwege de oppeppende effecten en de verhoogde productiviteit.

Als je niet van koffie houdt is het ook mogelijk om cafeïne tabletten te kopen. Zo krijg je toch cafeïne binnen, zonder dat je de koffie hoeft te drinken.

Vitamine B

Vitamines hebben we allemaal nodig, dat weet iedereen. Wat veel mensen niet weten is dat vitamine B een positief effect kan hebben op het concentratievermogen. Wanneer mensen stress ervaren gebruikt het lichaam vitamine B12 om serotonine en adrenaline aan te maken.

Vitamine B12 tekort komt bij maar weinig mensen voor. De meeste mensen die een tekort hebben aan deze vitamine zijn vegetarisch of veganistisch. Dit komt doordat vitamine B12 vooral te vinden is in dierlijke producten als zuivel en vis. Als je vegetarisch of veganistisch bent is het daarom een goed idee om vitamine B12 supplementen te gebruiken.

CBD olie

CDB olie heeft vele voordelen. Het is bevorderend voor de nachtrust en het verminderd stress of depressiviteitsklachten. Het is echter ook een goed middel om de concentratie te verbeteren. Dit komt doordat de CBD olie ervoor zorgt dat je minder storende en impulsieve gedachten hebt.

CBD olie is een absolute aanrader voor iedereen die zich beter wil kunnen concentreren of gewoon wat lekkerder in zijn of haar vel wilt zitten. Je hoeft ook niet bang te zijn dat je high wordt van deze cannabis olie. Er zit namelijk geen THC in dit product.

Omega 3 visolie

De meeste mensen kennen omega 3 visolie van de positieve effecten die het heeft met het voorkomen van hart-en vaatziekten. Visolie kan echter ook bijdragen aan een verhoogd concentratie niveau. Met name voor jongere mensen wordt het vaak gebruikt als supplement.

Visolie bevat veel van het vetzuur DHA. Dit vetzuur is belangrijk voor het gezond houden van het zenuwweefsel in de hersenen. Het heeft niet alleen een positief effect op de concentratie. Het helpt ook met de reguleren van de motoriek, geheugen en het leer-, denk- en spraakvermogen.

Tyrosine

Tyrosine is een minder bekend supplement voor de meeste mensen. Het is een aminozuur dat als supplement veel wordt gebruikt door sporters. Ook tyrosine speelt een belangrijke rol bij het aanmaken van meer neurotransmitters als dopamine en serotonine. Het is populair onder sporters omdat het de focus verhoogd en de moeheid verminderd.

Net als met de andere manieren om je concentratie te verhogen is het bij supplementen altijd verstandig om te kijken wat het beste voor jou werkt. Iedereen reageert anders op bepaalde supplementen dus het beste idee is om het zelf uit te proberen. Als je andere medische klachten hebt is het altijd verstandig om eerst je huisarts te raadplegen.

Concentratie pillen

Er zijn meerdere soorten concentratie pillen op de markt die concentratieproblemen tegengaan. Vaak bevatten deze pillen een combinatie van bovengenoemde bestanddelen. Zo bevatten veel van dit soort concentratie pillen een combinatie van cafeïne, vitamine B6 en tyrosine. Braincaps is een voorbeeld van zo’n concentratie pil, die vooral erg populair is onder studenten.

Concentratie tips conclusie

Er zijn veel verschillende manieren om je concentratie te verhogen op het werk. In dit artikel hebben we je 8 simpele tips gegeven om je concentratie op het werk te verhogen. Veel van deze concentratie tips zijn goed samen te combineren. Probeer het daarom zelf en zie wat het beste voor jou werkt!

Heb je zelf nog meer concentratie tips die voor jou goed werken? Laat het ons weten in de reacties.

Recent Content