Afvallen door stress, risico’s van het afvallen zonder reden


afvallen door stress

Ben je ineens veel aan het afvallen zonder reden? Dan zou stress hiervan de oorzaak kunnen zijn. Bij de ene persoon drukt stress zich uit in overgewicht en bij de ander in het afvallen. In dit artikel bekijken wat precies de oorzaak is van afvallen zonder stress en nemen we door wat je hier tegen kunt doen.

Gewicht verliezen door stress

Stress gaat vaak samen met een verandering in je gedrag. Ervaar je stress doordat je het heel druk hebt op het werk bijvoorbeeld, dan kan het voorkomen dat je ineens tijdens de lunch gaat doorwerken. Ook kun je je eetlust verliezen door stress. Je kunt je wel indenken dat dit iets met je gewicht doet.

Hetzelfde geldt voor de omgekeerde situatie. Er zijn ook mensen die juist meer gaan eten doordat ze zich opgejaagd voelen. Ook dit heeft gevolgen voor je lichamelijke gesteldheid en je gezondheid.

Het is daarom belangrijk om uit te vinden waarom je ineens veel gewicht verliest. Heeft het te maken met stress of heeft het een andere oorzaak? De kans bestaat dat je aan het afvallen bent door stress als je voldoet aan een aantal van onderstaande symptomen in combinatie met een plotseling gewichtsverlies:

  • Hoofdpijn
  • Een opgeblazen gevoel
  • Pijn in je buik
  • Gespannen spieren
  • Moeite met slapen
  • Moeite met je korte-termijn geheugen
  • Verhoogde hartslag
  • Plotselinge stemmingswisselingen
  • Laag libido
  • Erge vermoeidheid

Natuurlijk zijn dit symptomen die ook voor kunnen komen wanneer je geen stress ervaart. Kun je echter alle symptomen afvinken of kom je in de buurt? Dan zou stress de oorzaak kunnen zijn van je plotselinge gewichtsverlies. 

Hoeveel kilo kun je afvallen door stress?

Het gewichtsverlies dat je kunt hebben door stress verschilt per persoon. Heb je al overgewicht? Dan kan de hoeveelheid kilo die je afvalt behoorlijk zijn. Ben je van jezelf al gezond? Dan valt dit vaak mee. Dit betekent alleen niet dat je er niet op moet letten.

Schommelingen in je gewicht zijn heel normaal, iedereen ervaart wel eens stress. Begin je echter veel af te vallen zonder reden, zo’n 5% van je lichaamsgewicht bijvoorbeeld? Dan is het verstandig een huisarts te raadplegen. Dit kan gevaarlijke situaties opleveren.

Waarom val je af door stress?

Bij erge stress schiet je lichaam in de ‘vechten-of-vluchten’ modus. Je lichaam maakt zich klaar voor actie omdat het zich niet op zijn gemak voelt.

Dit zorgt ervoor dat je lichaam meer lichaamseigen stoffen aanmaakt zoals adrenaline en cortisol. Hiermee maakt je lichaam zich klaar voor zware activiteiten en dit zorgt ervoor dat je lichaam meer zal verbranden. 

De stof cortisol zorgt ervoor dat je lichaam alleen nog maar de nodige functies blijft gebruiken en zet andere functies op een laag pitje. Functies die even ‘stilgezet’ worden zijn bijvoorbeeld je spijsvertering of  je ‘sex drive’. 

Met name het effect van cortisol op je lichaam zorgt ervoor dat je buikpijn kunt ervaren, maar ook diarree en constipatie. Hierdoor ervaar je minder eetlust waardoor je minder voedingsstoffen binnen krijgt en hierdoor snel kan afvallen door stress.

Verlies van eetlust door stress

Doordat je zo vol zit van de stress kun je als het ware aan niets anders meer denken dat de oorzaak(en). Je denkt bijvoorbeeld constant aan die werkbespreking die je moet gaan doen volgende week of aan de sales die je nog moet doen om je target te halen.

Je vergeet hierdoor simpelweg te eten en dit zorgt er vanzelfsprekend voor dat je gewicht verliest. Nou is een beetje gewicht verliezen niet zo’n ramp, maar als het langer aanhoudt dan wordt het zelfs gevaarlijk.

Wanneer is afvallen door stress gevaarlijk?

Merk je dat je ineens veel gewicht verliest zonder dat je veel aan het sporten bent of gezonder bent gaan eten? Dan is stap 1 het bijhouden van je gewicht. Hierdoor heb je een goede graadmeter van de mate waarin je gewicht verliest.

Zoals aangegeven is het niet zo’n ramp om een klein beetje gewicht te verliezen. Echter wordt het gevaarlijk wanneer je echt een redelijk percentage van je lichaamsgewicht verliest. Merk je dat je over een langere periode een aantal procenten van je gewicht verliest zonder extra moeite? Gan dan eens naar de huisarts om het te laten controleren. De oorzaak kan stress gerelateerd zijn. 

Ook bij de volgende symptomen in combinatie met veel lichaamsgewicht is het belangrijk een professional te raadplegen:

  • Je verliest veel gewicht zonder het te proberen
  • Je hebt last van chronische hoofdpijn
  • Veel last van je borst
  • Je voelt je opgejaagd
  • Je nuttigd meer ‘verdovende’ middelen zoals alcohol of drugs 

Eten met stress

Je eetlust kan een van de eerste dingen zijn die je verliest wanneer je last hebt van stress. Het is daarom belangrijk om je hier ten eerste van bewust te zijn en ten tweede om hier goed op te letten. Voeding is en blijft een van de belangrijkste dingen die je jezelf moet gunnen samen met vocht. Heb je moeite met eten door stress? Neem dan de onderstaande tips goed door:

Eet kleine porties

Hoewel je moeite hebt met eten moet je natuurlijk nog steeds de voedingsstoffen binnen krijgen. Eet daarom met iets meer regelmaat kleinere porties. Zo krijg je toch genoeg binnen zonder dat je hiervoor grote hoeveelheden tegelijk naar binnen hoeft te schuiven.

Eet daarnaast gezond. Probeer suiker en ander ongezond eten en drinken zoals koffie en alcohol zoveel mogelijk te laten staan. Ten eerste is dit niet goed voor je mentale gesteldheid en ten tweede is het ongezond waardoor je lichaam moeite heeft het af te breken en nog meer gewicht kunt verliezen.

Eet op vaste tijden

Doordat je je eetlust verliest kun je simpelweg vergeten om te eten. Zet daarom een timer en/of eet altijd op vaste tijden. Dat hoeven niet gelijk grote maaltijden te zijn, maar bijvoorbeeld een altijd een banaan rond een uurtje of 10, lunch om 13 uur en avondeten om 6 uur.

Zelfs met minder eetlust door stress maar met de gewoonte om toch te eten blijf je je lichaam voeden. Sla je regelmatig een moment over, dan heeft je lichaam minder om te verbranden en zal je sneller gewicht verliezen.

Wat moet ik eten om niet af te vallen?

Het is niet verstandig om jezelf vol te gooien met hamburgers om maar niet af te vallen. Dit is natuurlijk erg ongezond. Let op je voeding en zorg ervoor dat je altijd gezond eet. 

Een stuk fruit als tussendoortje, veel groente bij je avondeten en een handjevol noten als snack. Ook vis zoals zalm of tonijn bevat veel goede voedingsstoffen die een gezond lichaam bevorderen. Daarnaast ga je je er ook nog eens beter en scherper door voelen en heb je geen opgeblazen gevoel nadat je gegeten hebt.

Wat moet je juist niet eten?

Vaak weten we zelf wel wat we niet moeten eten, maar doordat we ons futloos voelen vergaat de zin om te koken. De valkuil is dan ook om maar weer te bestellen of een kant en klare pizza te halen in de supermarkt. Probeer deze soorten eten in ieder geval niet tot je te nemen:

  • Gefrituurd eten
  • Snoep 
  • Chips
  • Frisdrank
  • Kant en klaar maaltijden

Heb je echt geen energie om te koken? Dan zijn verse maaltijden van tegenwoordig nog een goed alternatief. Veel supermarkten maken deze vers en bevatten nog relatief veel goede voedingsstoffen.

Er gaat natuurlijk alleen niets boven het koken en dit is bovendien vaak ook nog eens lekkerder. Daarnaast krijg je een voldaan gevoel nadat je iets lekkers op tafel gezet hebt en dit kan je helpen om uit de negatieve spiraal te komen. Je vindt hier 101 gezonde en lekkere recepten.

Stress is heel vervelend. Het is daarom belangrijk om er snel achter te komen waarom je dit ervaart zodat je iets aan de oorzaken kunt doen. Afvallen door stress komt veel voor en met de tips in dit artikel kun je eraan werken om niet te veel lichaamsgewicht te verliezen. Afvallen zonder reden komt niet zoveel voor, stress kan hier een achterliggende oorzaak van zijn.

Recent Content